Szeptemberben alig változott a GKI konjunktúraindexe

Magyarországon augusztusban már négy hónapja tartott az üzleti és fogyasztói várakozások rom-lása. A fogyasztói várakozások esetében ez szeptemberben is folytatódott, az üzleti bizalmi index viszont kis mértékben emelkedett, bár érezhetően elmaradt júliusi szintjétől. A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint a fogyasztók jelenleg pesszimistábbak, mint 2020 tavaszán, a Covid-járvány okozta pánik idején voltak. Az üzleti bizalmi index már második hónapja van a negatív tartományban, azaz több a ború-, mint a derűlátó cég.

A felmérési összefoglaló letölthető innen.

A felmérési összefoglalók archívuma elérhető itt.

Mennyivel nőtt a rezsiköltség augusztusban, s mennyit nyert ezzel a költségvetés?

A fogyasztói árindex 2022 augusztusában 15,6% volt 2021 augusztusához képest, miközben a harmonizált árindex 18,6% lett.1 Ebből 1 százalékpontot a külföldiek üzemanyagvásárlásai magyaráznak, míg a maradék a háztartási energia költségek növekedését takarja. Ez azt jelenti, hogy a háztartások a rezsicsökkentés csökkentése miatt jelentős többletkiadásokkal szembesültek.

Az elemzés letölthető innen.

 

A második félévben mérséklődik a növekedés a használtautó piacon

A GKI kereslet előrejelző modellt készített a háztartások személygépkocsi vásárlásainak becsléséhez. A modell a lakossági bizalmi index1 adataira épül (melyek között gazdasági, pénzügyi, megtakarítási stb. várakozások szerepelnek).
A Magyarországon elsőként forgalomba helyezett használt autók piaca volumenében több mint másfélszerese az új autók piacának. E szegmensben 2011 és 2018 között dinamikusan növekedtek az eladások, majd a 2019-es közel rekord év (139,9 ezer autó) után 2021-ben 116,9 ezer darabra esett az értékesítés. Elsősorban Nyugat-Európában, de Magyarországon is az újautók hiánya és áremelkedése következtében a lakosság jellemzően ritkábban cseréli autóját, illetve egy része újautó helyett fiatal használtautót vásárol.

Az elemzés letölthető innen.

 

Kismértékben bővül a háztartások újautó iránti kereslete 2022-ben?

A GKI kereslet előrejelző modellt készített a háztartások személygépkocsi vásárlásainak becsléséhez. A modell a lakossági bizalmi index1 adataira épül (melyek között gazdasági, pénzügy, megtakarítási stb. várakozások szerepelnek).

A Magyarországon az újautók piaca volumenében alig harmada az elsőként forgalomba helyezett használt autók piacának. E szegmensben 2013 és 2019 között dinamikusan növekedtek az eladások, majd a 2019-es rekord év után (63,7 ezer autó) 2021-ben 36,5 ezer darabra esett vissza az értékesítés, így két év alatt a kereslet 43%-kal esett vissza.

Az elemzés letölthető innen.